V okviru 48. MINFOS-a bo v Galeriji Paviljon NOB potekala razstava fotografa Bojana Golčarja – POSLEDICE/CONSEQUENCES
4.−8. maj 2022 / Galerija Paviljon NOB, Tržič / Vabljeni na odprtje 3. maja, ob 18. uri.
Posledice / Krasni topli svet
Prihodnost je velika uganka, ne moremo je določiti ali ugotoviti, kakšna bo, obstajajo pa teorije, ki se bodo morda uresničile, mogoče pa tudi ne. Golčar s svojimi futurističnimi fotografijami, ki ne prikazujejo vzrokov, temveč posledice klimatskih sprememb in urbanega onesnaževanja zraka s smetmi in prekomerno navzočnostjo ogljikovega dioksida v zemeljski atmosferi, predstavlja svojo vizijo. Kakšne bodo dejanske posledice, bo pokazala prihodnost.
Problem onesnaževanja in klimatskih sprememb je nedvomno posledica ravnanj človeka, ki s takim načinom življenja, predvsem pa s spodbujanjem hiperprodukcije materialnih dobrin, v vse večji meri posega v naravo, jo spreminja, izkorišča in onesnažuje, na kar s svojimi fotografijami opustelih pokrajin in v njej izgubljenih ljudi opozarja Bojan Golčar.
Podobe odtujene pokrajine ne prikazujejo dejanskih posledic ogrožanja Zemlje, saj avtorjev namen ni bil dokumentarni prikaz onesnaževanja ter vremenskih pojavov in naravnih nesreč, ki se povezujejo s klimatskimi spremembami. Na nekaterih fotografijah so navzoči ljudje v svoji navidezni sproščenosti, kot da se posledic, ki so že tu in ki že vplivajo na nas, ne zavedajo, jih ne vidijo, se z njimi ne obremenjujejo. Na drugih fotografijah med miniaturnimi podobami ljudi in njihovimi nevidnimi stopinjami brez odmeva drhti podoba apokaliptične pokrajine v moreči in vse prežemajoči tihoti.
Golčarjeve domišljijsko futuristične podobe stanja Zemlje, v katerega brezglavo drvimo s svojimi dejanji, so ustvarjene z uporabo digitalnih orodij. Avtor sam je ustvaril vse fotografije za to serijo, noben posnetek ni vzet iz spleta in tudi računalniška obdelava je njegovo delo. Tako radikalno kot človek posega v svoj naravni prostor, so radikalni tudi njegovi posegi v lastne fotografske posnetke.
Fotografije predstavljajo le njegovo videnje, kajti nihče ne ve in nihče si niti približno ne upa napovedati, kakšen bo jutrišnji svet, ki umira pred našimi očmi. Le eno je gotovo: drugačen bo.
Tatjana Pregl Kobe
Bojan Golčar (1966, Maribor)
S fotografijo se je pričel ukvarjati v poznih osemdesetih letih prejšnjega stoletja, ob sodelovanju z gledališkima ustvarjalcema režiserjem Igorjem Štromajerjem in dramaturginjo Bojano Kunst. Gledališke fotografije, ki so takrat nastale, je prvič predstavil na razstavi Pogled Pogleda (1993) v Cankarjevem domu v Ljubljani in nato v takratnem mariborskem razstavišču Foto Salon (1994). Leta 1997 je v sodelovanju s koreografinjo in plesalko Mojco Kasjak ustvaril serijo z naslovom Medprostori teles, ki je bila razstavljena v Razstavišču tehniških fakultet v Mariboru, ki je delovalo pod okriljem Umetnostne galerije Maribor. Po daljšem ustvarjalnem premoru se je leta 2017 vrnil s fotomonografijo z naslovom Usedline in sledovi, ki jo dopolnjujejo besedila Bojane Kunst (Založba Litera Maribor, 2017). Delo je posvečeno avtorjevemu domačemu mestu Mariboru in njegovim prebivalcem. Izid knjige so spremljale razstave v Likovnem razstavišču UKM, Galeriji Epeka v Mariboru ter v Layerjevi hiši v Kranju (Stolp Šrklovec, 2017). Sledila je serija fotografij z naslovom Onkraj tišine (2018), v kateri je s podobami zapuščenega Žičkega dvora v Mariboru in z montažo v prostor dodanimi slikami zvočnikov, opozoril na problem degradiranih območjih in zgradb, ki bi si zaslužile, da bi pridobile novo namembnost. Fotografije so bile predstavljene na razstavi v mariborski Fotogaleriji Stolp in v Layerjevi hiši v Kranju.
S serijama Posledice in Krasni topli svet se je posvetil naslavljanju okoljskih problematik ter nevarnostim, ki pretijo planetu in človeštvu zaradi podnebnih sprememb. V samozaložbi je leta 2019 izdal fotomonografijo Posledice, h kateri je spremno besedo prispevala Tatjana Pregl Kobe. Serija je bila predstavljena na razstavah v Likovnem razstavišču UKM v Mariboru, v Galeriji inštituta Jožef Stefan v Ljubljani ter v Knjižnici Urbanističnega zavoda Republike Slovenije v Ljubljani. Serija Krasni topli svet je nadaljevanje njegovega prikaza podob jutrišnjega sveta, kakršen se lahko zgodi, če bomo nadaljevali z ravnanji, ki obremenjujejo planet in podnebje. Po razstavah v mariborskem Fotografskem muzeju in Miheličevi galeriji na Ptuju je z nekaj deli iz zadnjih dveh serij sodeloval na skupinskih razstavah razstavi v Galeriji PH21 v Budimpešti in v avstrijskem Deutschlandsbergu v Stadt galerie. Bojan Golčar je član Fotokluba Maribor.